Autoškola a jak na ni

 

Řidičský průkaz se týká většiny z nás, proto jsem se rozhodla o tomto tématu více mluvit. Všichni to berou jako brnkačku, kterou udělá, jak se říká “každý blbec”, ale opak je pravdou. Zkoušky na první pokus neudělá každý a podmínky se stále zpřísňují. Za pár let se schválí zákon, kdy lidé budou mít omezený počet pokusů u zkoušek a pokud neuspějí, budou muset celých 28 jízd absolvovat znovu. Tento zákon souvisí s vysokým počtem nehod a úmrtí na silnicích.

 

Tento článek bude tedy pro mladší čtenáře, kteří se teprve chystají začínat řídit. Teď zpětně vidím, že nějaké informace navíc by se mi hodily. Já do autoškoly šla s tím, že už chci strašně moc řídit a nějaké informace navíc jsem si nezjišťovala. Také to podle toho vypadalo. 

Před nastoupením na první jízdu musíte mít potvrzení od lékaře, že jste fyzicky schopni řídit a také vyplnit nějaké papíry ve vaší autoškole. Každá autoškola je individuální a má to nastavené jinak, nějaký učitel vás vezme rovnou do provozu, nějaký vás začne učit základy na parkovišti, proto si myslím, že je fajn, si alespoň zkusit jezdit na parkovišti například s rodiči. 

Během kurzu musíte splnit 28 jízd po 45 minutách. S mojí lektorkou jsme první půlku jezdily dvouhodinovky po vesnicích a druhou polovinu jen 45 minut po městě, protože ve městě je náročné se soustředit hodinu a půl. Váš učitel má vždy pod svým sedadlem pedály, kterými vám může pomáhat v případě nouze, proto není třeba se tolik bát řídit. Také bych doporučovala jezdit spíše ráno. Já jsem totiž jezdila vždy odpoledne a pak stála v kolonách nebo byla vyřízená z šíleného provozu, který v tuto dobu bývá. Samotná jízda na zkoušce se jezdí dopoledne, kdy je ve městě mnohem méně aut. 

Teorii a testy jsem podcenila a nijak zvlášť se je během jízd neučila. Akorát jsem znala základní značky, ale když jsem třeba měla jet na křižovatce, tak jsem nechápala, jak to funguje. Opravdu bych doporučovala učit se testy a teorii už od úplného začátku. Jízdy a učení na zkoušky budou najednou mnohem snazší. Nejlepší je se učit přímo oficiální testy od Ministerstva dopravy, které mají stejný vzhled jako testy na zkoušce. Já  jsem si noc před zkouškou prošla všech 800 otázek, aby mi opravdu ani jedna neunikla.

Samotná zkouška se skládá ze dvou částí, testu a jízdy. U testu musíte získat minimálně 43/50 bodů, abyste prošli. Pokud neuděláte test, nejste ani puštěni domu a můžete vyrazit domů. Při zkaženém testu se doplácí 100 Kč, při zkažené jízdě 700 tam Kč. Takový malý tip, sedněte si ve třídě dopředu, testy jsou tam lehčí (vyzkoušeno :)) Pak jen čekáte až vám váš učitel představí komisaře a vyzve vás k jízdě. Teď se mi vybaví pět komisařů, ti se dělí na ty “hodné a zlé”.  

Na závěrečné jízdě musíte samozřejmě ukázat, že opravdu umíte řídit. Důležité je, se až přehnaně dívat do zrcátek, aby bylo vidět, že se opravdu rozhlížíte. Také myslet na směrová světla, plné čáry při předjíždění, chodce na přechodech. Také je fajn si Hradec projet jako spolujezdec, já jsem například jela s taťkou a celou jízdu jsem komentovala následující kroky. Myslím si, že si všimnete mnohem více věcí a třeba si i budete pamatovat, kde jaká ulice je jednosměrka nebo jak funguje ta jedna konkrétní křižovatka. Na jízdě také budete parkovat, což je častým kamenem úrazu a u mě tomu nebylo výjimkou, ale pokud nakonec, i když trochu kostrbatě zaparkujete, bude to v pořádku. 

Komisař Vám také může podat nějaké otázky, na ty se povětšinou ptají kluků, ale je důležité se je naučit: kapaliny v autě, světla, základní výbava auta, dezén na letních a zimních pneumatikách, co vše musíte zkontrolovat před jízdou. 

Hlavně je důležité se moc nestresovat, uvědomit si na co musíte myslet, a že to umíte a není třeba se bát. Mě se například celou jízdu klepala noha a moc mi to u řízení nepomáhalo. Také bych ráda zmínila, že asi tak ani ne v prvních pěti sekundách jízdy jsem najela na obrubník a celé auto se zakymácelo, ale zasmála jsem se, udělala si ze sebe srandu a bylo to v pořádku. Proto být sympatický a upravený určitě neuškodí. 

Následně už stačí pouze nechat udělat řidičský průkaz, na kterém pravděpodobně nebudete vypadat jako supermodelky nebo modelové, ale hlavně, že ho budete mít! Hlavně ho nosit s sebou, když řídíte!

 

Tak hodně štěstí, řidiči. 

Lucie Hynková, 3.D

zdroj obrázku: Autoškola | Gymnázium Thomase Manna (gymnaziumtm.cz)

 

Žánr

Ilustrační fotografie
Fotografie autoškoly

Rubrika